Beställ på mindre än 5 minuter.
Vi levererar ansökan till dig samma dag!
Endast 1995 + moms.
F-skatt är en skatt som finns för enskilda näringsidkares
skull. Denna skatt är till skillnad från a-skatt lägre och på så sätt gynnsamma
för egenföretagare. Alla som är egenföretagare som bedriver näringsverksamheter
måste ha ansökt om en f-skattesedel. Denna
ansökan görs via skatteverket. För att bli godkänd på sin ansökan om f-skatt är
kraven inte särskilt hårda – man måste ha betalat alla sina skatter och andra
avgifter rätt och riktigt samt lämnat in sin deklaration. Förutom fysiska
personer är det även vanligt att aktiebolag och ekonomiska föreningar,
företagsformer som räkans som juridiska personer, har f-skatt.
F-skatten är en så kalla preliminärskatt, alltså, ägaren
betalar varje månad in debiterad preliminärskatt. Varje månad betalare
egenföretagaren således själv in egenavgifter och skatter på intäkter i
företaget genom sin f-skatt. Detta, till skillnad från a-skatt, ligger alltså
på företagaren själv och inte på någon arbetsgivare.
Att göra en
startbudget för egenföretagare
När man ansöker om f-skattesedel ska man fylla i en blankett
i vilken uppskattad vinst ska stå. Detta är naturligtvis inte det lättaste, det
kan ju gå både bättre och sämre än beräknat. För att komma så nära verkligheten
som möjligt kan det vara en god idé att göra en så kallad affärsplan som
innehåller en startbudget för företaget. Denna budget kan sträcka sig över en
sexmånadersperiod, men många rekommenderar att man väljer tolv eller till och
med arton månader att beräkna. För att det ska bli så realistiskt som möjligt
är det smart att göra en ”det går bra”-budget, ”det går dåligt”-budget och en
”vad vi tror”-budget. Detta för att ha räknat på alla eventuella scenarion.
Vad ska en startbudget
innehålla?
En startbudget är inte så jobbig att göra som många kanske
tycker att det låter som. Det handlar bara om att hur mycket pengar man har,
hur mycket pengar som kommer att gå åt och hur mycket pengar som kommer att
trilla in (sistnämnda är i många fall helt obefintlig inledningsvis). Viktigt
att komma ihåg är att i inledningsfasen av en näringsverksamhets livstid finns
det kostnader som är engångsföreteelser och som ofta är lite högre än vad som
kommer att vara normalt i framtiden för företaget. I en startbudget ska man
alltså ta med alla kostnader som krävs för att starta upp sitt företag – utan
några som helst intäkter. Tråkigt, absolut, men den som väntar på något gott
väntar aldrig för länge.
Summera alla kostnaderna i företaget – lokal, hyra, möbler,
verktyg, råvaror, hård- och mjukvara, post- och fraktavgifter, lager, inköp av
varor, försäkringar, webb (hemsidor), löner (anställda och för dig själv –
lägsta möjliga i inledningsfasen är att rekommendera), leasingavgifter,
telefon, internet, mobil, marknadsföring, revisor, andra konsulter – och på
detta, ungefär tio procent extra för att var på den säkra sidan.
Därefter ska man subtrahera alla sina säkrade pengar, de pengarna som man
verkligen har, från dessa kostnader. Sådär, där har man svaret på vad det
kommer att kosta för att starta upp det företaget man planerat.
Hur ansöker man om
f-skatt?
I ansökan ska man ange vad man tror företaget kommer att ha
för inkomst på en årsbasis. Detta kan man komma fram till genom att göra en
budget på samma sätt som angivet i stycket ovan. Om detta skulle ändras ska man
rapportera in detta i preliminärdeklarationen till Skatteverket. I ansökan ska
det också framkomma om att du avser att bedriva en näringsverksamhet eller att
du redan gör detsamma. Ansökan om att bli godkänd för f-skatt finns online på
Skatteverkets hemsida eller som pappersblankett, antingen att skriva ut från
samma hemsida eller att hämta på närmaste kontor tillhörande Skatteverket.
Vårt kundcenter
08 123 503 29
Måndag-fredag: 10:30-17:00
Lördag-söndag: stängt
Helgdag: stängt