Registrera dig för F-Skatt

Beställ på mindre än 5 minuter.
Vi levererar ansökan till dig samma dag!
Endast 1995 + moms.

  • Rekordsnabb registrering
  • Låg preliminärskatt första året
  • Ärendehandläggning hos Skatteverket
  • Uppstartssamtal med rådgivare

Fyll i dina uppgifter

Har du ett bolag registrerat idag?

Starta eget? Saker att tänka på.

Går du och funderar på att starta eget? Bra! Det är många som gör men alla kommer inte till skott. Ofta är man osäker på vad som behöver göras och allt känns överväldigande och krångligt. Vi här på f-skatt.se hjälper dig gärna med de praktiska göromålen så att du kan fokusera på det du är bra på. I denna artikel går vi igenom lite praktiska saker man behöver tänka på när det är dags att köra igång.



Vad ska jag välja för bolagsform?


En vanlig fråga. Svaret är att det beror helt på vad du hade tänkt att driva för typ av verksamhet, både vad gäller innehåll och omfattning. Man kan säga att de två huvudalternativen är antingen enskild firma eller aktiebolag. Fördelen med att driva enskild firma är att det är enkelt och billigt att komma igång och passar sig därför för enklare arbeten där du använder dig själv som arbetskraft och där hela eller stora delar av inkomsten är tänkt att gå till din egen lön. Nackdelen med egen firma är att det blir skattemässigt ofördelaktigt om du har höga vinster eller omfattande verksamhet, dessutom är det mera riskfyllt eftersom du själv är ensamt ansvarig för verksamhetens skulder.

Fördelen med aktiebolag å andra sidan är att du i den bolagsformen har en begränsad risk för bolagets skulder och kan aldrig förlora mer än vad du har satsat i verksamheten, givet förstås att du sköter skatter och avgifter som man ska. En annan fördel är att du kan ackumulera kapital i bolaget om du gör högre överskott än vad du behöver ta ut i lön, på så sätt är det lättare att bygga upp ett kapital att investera i framtiden. Till nackdelarna med aktiebolag hör bland annat att det är mer administration att sköta samt att det är dyrare uppstarts och driftkostnader. Också aktiekapitalet kan vara ett problem eftersom du behöver betala in 50 000 kronor i aktiekapital i samband med bolagsregistreringen. Det är förvisso pengar som sedan kan användas i verksamheten men kan ändå vara en tröskel för många småföretagare som kan ha svårt att få ihop till aktiekapitalet. En annan nackdel är att det tar lite längre tid att få ett aktiebolag startklart.


Är du osäker på vad som passar bäst för just dig så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en av våra rådgivare så hjälper vi dig rätt. Oavsett du vill starta enskild firma eller aktiebolag så hjälper vi dig genom hela processen.


Registrera sig för f-skatt, moms samt som arbetsgivare.


Oavsett vad du väljer för bolagsform så måste du i de allra flesta fall registrera dig för moms och f-skatt samt i vissa fall som arbetsgivare.7


Moms, eller mervärdesskatt, är en skatt som ska tas ut på de flesta försäljningstransaktioner. Den vanligaste momssatsen är 25% men det finns vissa undantag där momsen är reducerad. Nästan alla företagare ska vara registrerade för moms med undantag för dig som har mycket lån omsättning eller enbart handlar med länder utanför EU. Moms redovisas regelbundet till Skatteverket på en så kallad momsbilaga. Hur ofta moms redovisas beror på omsättning etc men det kan vara månadsvis, kvartalsvis eller årsvis.


F-skatt eller f-skattesedel är ett bevis för att du själv är ålagd att redovisa sociala avgifter samt göra källskatteavdrag och behövs om du utför tjänster åt någon annan, om f-skattsedel saknas är det annars nämligen köparen som är ansvarig för källskatteavdraget. Så om du ska utföra någon form av tjänst till dina kunder kommer du alltså behöva en f-skattsedel. Undantaget är om du endast handlar med varor. F-skatt ansöker du om hos Skatteverket och det kan ibland ta lite tid och kräva kompletteringar, det händer också att personer nekas f-skatt om de t.ex inte kan påvisa att de bedriver näringsverksamhet eller om de har skatteskulder. Här på f-skatt kan vi hjälpa dig med ansökan om du är osäker på hur man gör.


Arbetsgivarregistrering behöver du göra om du ska betala ut löner eller förmåner. Har du ett aktiebolag så gäller detta även om du bara ska betala ut lön till dig själv eller om du bara har en förmån t.ex en bostads eller bilförmån. Har du däremot enskild firma och inga anställda så behöver du inte arbetsgivarregistrera dig. Som arbetsgivarregistrerad så behöver du varje månad göra en arbetsgivardeklaration samt betala in källskatt och arbetsgivaravgifter.


Tänk på att alltid göra arbetsgivardeklarationer samt momsredovisningar i tid. Dröjsmål kan medföra att du påförs extra kostnader samt att du i förlängningen kan bli avregistrerad för både f-skatt och moms. Därför är det mycket viktigt att sköta dessa löpande deklarationer.


Registrering av bolagsnamn och varumärken


Att välja namn på bolaget kan vara svårt men samtidigt viktigt. Det är bolagets namn som dina kunder kommer känna dig under och ska du bygga upp ett varumärke över tid så kan bolagsnamnet vara avgörande. Registrering av bolagsnamnet görs i samband med bolagsregistreringen och i samband med det prövar Bolagsverket om namnet är acceptabelt utifrån ett antal kriterier samt att det inte är för lika befintliga bolagsnamn eller varumärken. Namnet får inte heller vara vilseledande eller stötande.


Driver du enskild firma kan du alltid välja att inte ha något bolagsnamn utan detta blir då ditt personnamn följt av “EF” eller “Enskild Firma”.


Du kan också när som helst under bolagets livstid välja att byta namn på företaget men tänk på att det då dels uppkommer en kostnad för Bolagsverkets administration samt kostnader för att byta ut sådant som skyltar, brevpapper, etc.

Har du dessutom upparbetade varumärken så kan du välja att registrera dem för att skydda dem mot framtida intrång. Ett varumärke behöver inte vara samma sak som ditt bolagsnamn utan kan vara något helt annat till exempel namn på en produkt, en logotyp, en grafisk profil eller liknande. Registreringen sker hos Bolagsverket och är till stor hjälp om du i framtiden skulle hamna i tvist med en tredje part kring rättigheterna till ditt varumärke. Varumärket måste givetvis inte registreras i samband med att företaget bildas utan det kan göras när som hels då behov uppkommer. Det finns ingen gräns för hur många varumärken du kan registrera men tänk på att det är en administrativ kostnad för varje registreringsåtgärd.

image
David Hagberg  7756 visningar
Senast uppdaterad: 10/2/2018 12:24 AM

Vårt kundcenter

08 123 503 29

 

Måndag-fredag: 10:30-17:00

Lördag-söndag: stängt

Helgdag: stängt

footer desktop
footer mobile